Quote of the Day..

Life is full of beauty. Notice it. Notice the bumble bee, the small child, and the smiling faces. Smell the rain, and feel the wind. Live your life to the fullest potential, and fight for your dreams. - Ashley Smith

Friday, April 12, 2013

Tips Naik Flight Dengan Baby

Perjalanan ke Delft jadi pengalaman pertama mama travel naik flight dengan baby.. Alhamdulillah both trips pergi dan balik berjalan lancar.. Haziq well-behaved.. Tak ada mengamuk2.. Tak ada nangis2.. Tak ada buat perangai.. Tak de terberak.. Walaupun perjalanan mengambil masa selama 12 jam.. (tak termasuk siap nak pegi dan urusan check-in dan claim luggage..) Beberapa minggu sebelum bertolak mama google2 kalau2 ada tip2 yang berguna untuk parents yang travel naik flight dengan baby.. Antara tips yang rasa boleh digunapakai:
 
  • Make sure baby sehat - selesema/batuk dan demam akan buat baby tak selesa (even kalau tak travel pon)
  • Make sure pakaikan baby dengan pakaian yang selesa - mama pilih untuk pakai baju lengan panjang (make sure tak kesejukan) dan seluar slack biasa (risau jeans akan buat Haziq tak selesa)
  • Make sure mainan dan barang2 kesukaan baby ada - untuk budak besar KLM ada sediakan kit mainan (skit kaler + buku + sticker dll).. tapi kit tu baby tak dapat sebab tak sesuai untuk baby.. mama bawak skit mainan dan simpan 3 video kegemaran Haziq dalam handphone mama (video banyak membantu time2 Haziq tak tido dan mule rasa jemu)
  • Make sure bawa cukup makanan dan minuman untuk baby - Senang banyak sebab Haziq BF.. Asal macam gelisah je mama susukan.. Makanan botol dan nestum mama bawak jugak.. Tapi tak guna sebab KLM ada sediakan banyak makanan baby + bip sekali..
  • Make sure ada pakaian & alatan2 salin pampers yang cukup - Haziq fobia dengan tempat sempit kot.. Asal masuk tandas je gelisah.. Lagi2 kapal bergerak2.. Mujur sekali je kene gune tandas (masa trip pegi).. Masa trip blik mama make sure pampers ok sebelum boarding & tukar pampers sebaik saje landing..
  • Tukar2 giliran dengan husband (kalau travel berdua la..) - Mama pass Haziq kat Ayah tiap kali mama nampak Haziq mula nampak bosan.. (lebih senang prevent dari nak handle bile baby dah mule nangis).. Ayah akan bawak Haziq jalan2 tawaf kapal.. Bile dia kene dukung & ronda2 pusing, tak de la dia rasa busan..
  • Minta kerusi yang selesa - KLM ada sediakan baby bassinet untuk baby, tapi mama tak gune sebab bay cot tu terlalu kecik utk Haziq & Haziq lebih suka untuk duduk dengan mama..

Selain tip2 tu, selebihnya kene la tawakal kepada Allah.. Doa banyak2 mintak dipermudahkan segala urusan pegi dan balik..

Muke masa baru lepas landing kat Amsterdam - Nyenyak tido :)

 

No comments:

Post a Comment