Quote of the Day..

Life is full of beauty. Notice it. Notice the bumble bee, the small child, and the smiling faces. Smell the rain, and feel the wind. Live your life to the fullest potential, and fight for your dreams. - Ashley Smith

Monday, June 21, 2010

Mati Itu Pasti

2 malam lepas mama terima berita kembalinya Makcik Zah ke rahmatullah.. Walaupun dah lama mama tak jumpa arwah, berita pemergiannya agak memberi kesan pada mama.. Lebih-lebih lagi bila membayangkan perasaan anak-anak arwah yang lebih kurang sebaya dengan mama & adik beradik yang lain.. Tak dapat mama bayangkan bagaimana kalau mama yang berada pada tempat mereka.. Macam mana kita berdoa sekali pun, detik kematian tetap akan tiba..

Sebab mati itu pasti.. Yang menjadi persoalan cuma masa dan turutan.. Mungkin cepat @ mungkin lambat.. Mungkin orang lain @ mungkin kita dulu.. Tiap kali terima berita kematian yang menimpa orang di sekeliling, kita akan insaf sejenak dan tersedar yang dunia ini hanya sementara dan akhirat kelak adalah destinasi yang sebenar.. Setiap insan pasti akan menempuhi saat kematian. Seperti yang tertulis di dalam al-Quran..

“Tiap-tiap umat mempunyai ajal, apabila telah datang ajal mereka, maka mereka tidak dapat mengundurkan barang sesaat pun dan tidak pula dapat mendahuluinya.” (Yunus:49)

Ingat mati, pembasuh hati yang gelisah dan jiwa yang resah..
Ingat mati, memadamkan rasa nikmat melakukan maksiat..
Ingat mati, memadamkan rasa enggan melaksanakan kebaikan..
Ingat mati, menghidupkan hati..

Tapi sayang, kita kian lupa untuk mengingatinya.. Keinsafan yang datang cuma bersifat sementara dan kemudian kita akan terleka kembali dengan urusan dunia.. Nauzubillah min zalik..

2 comments:

  1. nak tambah:

    Abu Bakar Ash-Sidiq pernah kata: "carilah kematian, nescaya kau akan diberikan kehidupan"

    so, jom ramai2 kejar akhirat. dapat Allah, dapat segalanya..insyaAllah :)

    ReplyDelete