Quote of the Day..

Life is full of beauty. Notice it. Notice the bumble bee, the small child, and the smiling faces. Smell the rain, and feel the wind. Live your life to the fullest potential, and fight for your dreams. - Ashley Smith

Thursday, January 28, 2010

Adik Susah Nak Tidur

Sejak akhir-akhir ni, adik susah na tidur.. Kalau belum abis cerita adik, adik mesti tak nak naik lagi.. Sama macam malam tadi.. Tapi bile da naik atas pon, na suruh tido bukan main susah.. Mulut tak henti-henti berborak, walaupun mata mama da berair-air sebab menguap mengantuk.. Adik cerita pasal lawak-lawak dalam cerita Hagemaru, Fukuchan dan Ganso Tensai Bakabon yang adik tengok siang tadi & tanya soalan-soalan yang buat mama tersenyum bile teringat balik..

M: Dah tido dik..Baca doa dik.. (biasanya baca Al-Fatiha)
A: Adik tak nak baca yang senang-senang je..
M: Abis tu?
A: Adik na baca yang susah, macam akak.. (Surah An-Nas, Al-Falaq & Al-Ikhlas)
M: Kenapa..?
A: Adik kan da besar, 4 tahun kan mama?
M: A'ah, 4 tahun..
A: Dulu 3 kan..?
M: A'ah, dulu 3, skang 4.. (adik tersenyum bangga)
A: Tapi kenapa adik dah 4 tahun tapi tak de adik baby lagi?
M: Sebab belum ada...
A: Habis tu, sape yang jadi adik baby..? (konon-konon tanye)
M: Adik la.. (adik tersenyum lagi)

A: Mama cantik la.. comel plak tu..
M: Iyer ke..?
A: A'ah.. Muke adik macam mama
M: (dalam hati, patut la puji mama)
A: Muke kakak macam ayah, muke bibik macam anak bibik..
M: Terima kasih.. adik pon cantik (adik tersenyum)
A: Ada jerawat pulak tu.. (sambil tunjuk ke arah dahi)
M: Ada ke..?
A: Ada.. adik pon nak.. dulu ada, tapi sekarang ta de..

A: Kenapa mama banyak duit?
M: Mane ada mama banyak duit..
A: Adik tau, mama banyak duit..
M: Yer la tu..
A: Kalau adik ada banyak duit, adik nak belikan mama hadiah..
M: Hadiah apa?
A: Baju (adik selalu kate mama pakai baju yang sama kat rumah).. seluar.. ape lagi yang mama na?
M: Rumah banglo (mama tersenyum)
A: Ha.. baju, seluar, rumah, bilik dengan kipas sekali..
M: Kenapa kipas, bukan aircond.. aircond sejuk
A: Kipas pon sejuk kalau mama pasang..
M: (ceh dalam hati..)

A: Adik na peluk sape ni..?
M: Peluk la adik botak tu.. (adik pusing & peluk patung kesayangan adik)
A: Tapi sape yang na peluk adik..?
M: Ok la.. adik peluk baby botak, mama peluk adik..
A: Hihi.. macam chu..chu.. plak (adik buat bunyi keretapi)
M: (ceh dalam hati lagi)

A: Kenapa mata mama berair..?
M: Mama menguap, mama mengantuk..
A: Mata Adik pon berair (sambil menggosok mata yang tak berair)
M: Kenape?
A: Adik pon ngantuk
M: Kalau ngantuk tido la..
A: Adik ngantuk.. tapi tak bole tido
M: Iyer la tu..

M: Adik, cepatlah tido.. nanti ayah terbangun marah adik baru tau (kebetulan ayah tertido kat ruang solat luar bilik)
A: Ayah marah kat dalam ke kat luar?
M: Ayah marah kat dalam la.. macam semalam (semalam pon sibuk berborak sampai lewat malam)
A: Ayah marah macam mane..?
M: Adik tidur! (mama tiru gaya ayah)
A: Hihi.. (pusing dan cube tido).. Mama tepuk la adik, adik tak boleh tido..
M: (ceh entah yang ke berape kali)
A: Selamat malam mama.. i love u..
M: Selamat malam.. i love u too..

Tak lama ayah masuk dan suruh adik tidur.. Adik tak berani na berborak lagi & akhirnya tertidur jugak..

3 comments:

  1. comel laa anak akak!! huhu..
    akak kalo nk tips utk tidur lawat laa blog sy ye ;)

    ReplyDelete