Quote of the Day..

Life is full of beauty. Notice it. Notice the bumble bee, the small child, and the smiling faces. Smell the rain, and feel the wind. Live your life to the fullest potential, and fight for your dreams. - Ashley Smith

Friday, April 16, 2010

Apa Lagi, Soal La Lagi

Selasa baru-baru ni, dalam kereta masa mama ke sana-sini untuk urusan klinik bibik, mama dengar adik jawab soalan matematik yang bibik soal.. Semua soalan adik jawab dengan betul.. Sebab adik duduk belakang & mama tengah memandu di depan, mama sangka adik jawab sebab adik hafal jawapannya.. Sama macam adik hafal cara mengeja lebih dari 20 perkataan pendek, macam adik hafal surah 3 kul & fatihah dan macam adik hafal berjenis-jenis lagu melayu dan english..

Malamnya, mama pulak cuba soal adik soalan matematik.. Dengan tangan adik yang penuh dengan patung-patung, adik kate "kejap, kejap" sambil letak semua patung ke lantai.. Rupanya adik kira menggunakan jari, bukan dengan menghafal.. Terkejut jugak mama, sebab mama tak pernah lagi ajar adik mengira.. Rupanya dah banyak hari adik berlatih mengira dengan bibik.. Dalam kereta masa dalam perjalanan untuk melawat atuk & nenek malam sebelum berangkat ke mekah, mama soal adik macam-macam soalan matematik.. Semua adik dapat jawab dengan syarat hasil jumlah antara 0 hingga 10.. Mama soal "4 campur 5 berapa?".. Lepas abis kira, adik jawab dengan nada bangga "9 la.. Ape lagi, soal la lagi.." Ayat yang sama adik ulang untuk soalan-soalan mama yang lain.. Mesti adik bangga sebab mama dan ayah kagum dengan skill baru adik.. Sekarang mama tengah ajar untuk tambah dengan hasil tambah yang lebih besar..

No comments:

Post a Comment