Quote of the Day..

Life is full of beauty. Notice it. Notice the bumble bee, the small child, and the smiling faces. Smell the rain, and feel the wind. Live your life to the fullest potential, and fight for your dreams. - Ashley Smith

Thursday, February 25, 2010

Eh Mama Kan Tak Makan Telur!

Mama pantang makan telur sejak 5 minggu lepas.. Setiap kali sediakan makanan, mama mesti pastikan tak ada telur dalam hidangan mama.. Kalau masak nasi goreng atau mee goreng, telur mesti dimasak asing untuk adik, kakak dan ayah.. Telur cuma akan digaul atas darat aja.. Untuk membolehkan mama makan hidangan yang sama.. Sama jugak bila masak mee hoon sup, sup ayah dan kakak akan dimasak asing untuk mengelakkan sup mama ada telur.. Kalau makan nasi lemak pon, mama makan sambal aje tanpa telur rebus yang pada kebiasaannya menjadi lauk wajib mama untuk nasi lemak.. Teringin betul mama na makan telur.. Lagi-lagi telur yang kuningnya dimasak separuh masak dan dibubuh kicap.. Perg.. Boleh mengalir alir liur dengan hanya membayangkan betapa sedapnya telur tu..

Minggu ni, bila mama mula masuk kerje.. Bende pertama yang terlintas dalam kepala adalah untuk membeli lauk masakan thai di restoran kegemaran mama di taman sebelah.. Dah lebih 5 minggu mama tak dapat makan lauk dari kedai tu.. Hari pertama balik kerja, mama singgah situ untuk beli lauk yang biasa mama beli.. Mama beli Sup Campur dan Telur Bungkus yang tak pedas langsung dan Daging Masak Merah untuk hidangan makan malam di rumah..

Kami tunggu ayah sampai sebelum sama-sama makan.. Sampai licin pinggan mama makan, baru mama teringat "Eh, kan mama tak makan telur".. Kakak tersenyum.. Sebab dah habis makan baru mama teringat.. Macam mane la mama tak ingat langsung.. Tapi mujur jugak.. Dapatlah mama makan telur tanpa rasa bersalah sebab kene berpantang..

No comments:

Post a Comment